«Ka i nauste skal æ bli?»

Tirsdag 6. februar arrangerte vi karrieredagen «Ka i nauste skal æ bli?», samtidig som vi markerte Samefolkets dag med Bidos og solboller.

Tirsdag 6. februar ble en innholdsrik dag på Nordkapp vgs.  Karrieredagen «Ka i nauste skal æ bli?» ble arrangert i samarbeid Nordkappregion Næringshage og Midt Finnmark Kraftlag - samtidig som skolen markerte Samefolkets dag med Bidos og solboller.

Karrieredagen startet med en kort innledning av ordfører Jan Morten Hansen og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth. Deretter fikk elevene møte lokale bedrifter som fortalte om kompetansebehov og hvilke muligheter som finnes dersom man har lyst på ei framtid i nord - og da spesielt i vår egen kommune.

Det var et tettpakket program i skolens nye Auditorium - der ungdommene fikk nyttig informasjon og tips om framtidige arbeidsmuligheter. «Ka i nauste skal æ bli»? er et stort og omfattende spørsmål som svært mange unge stiller seg, og noen av de som prøvde å svare på dette var Midt Finnmark kraftlag, Nordkappregion Næringshage, Grieg Seafood, Scandic, Destinasjon 71 grader Nord, Vitikka, Perleporten Kulturhus, Fagskolen i Nord, Nordkapp Kompetanse- og sikkerhetssenter – samt 3 unge lokale patrioter som er en del av Trainee Finnmark. Et viktig budskap fra flere av foredragsholderne var også at det ikke er farlig å ombestemme seg underveis i utdanningsløpet, noe de også hadde erfaring med selv.

Konklusjonen på karrieredagen er klar: Både skolen og Nordkappsamfunnet har mye å være stolt over, og her finnes et hav av muligheter.