Skolemiljøplan
(jf. § 9A i opplæringsloven – elevenes rett til et godt fysisk og psykososialt miljø)
Mål for arbeidet med skolemiljøet: Elevene skal oppleve en inkluderende og trivelig skole med fokus på mestring og læringstrykk.
Innhold i planen
1. Miljøtiltak
2.Avdekking av mobbing
3.Håndtering av mobbesaker
4.Vedlegg: Pedagogiske prinsipper/ god klasseledelse
5.Vedlegg: § 9A - Årshjul for arbeidet
6.Vedlegg: Krenkende atferd – generelle momenter
Trivselstiltak på skolenivå
- Spørreundersøkelse ved skolestart (ikke anonym): hver elev gis anledning til å melde om utfordringer og behov i forhold til fag, helse og fritid – oppfølging på individnivå
- Satsing på skolens kantine
- Aktivitetsdag i forbindelse med skolestart, hele skolen
- 1 -2 skoleturneringer, ballspill eller annet arrangement, pr. skoleår – elevrådet arrangerer
- Sosiale arrangementer ettermiddag / kveld ved elevråd og elevkonsulent
- Ukentlig leksehjelp på ettermiddagstid – faglig hjelp i div. fag ut fra meldte behov hos elevene
- Leie av Idrettshallen, svømmehall, samarbeid med idrettslag – div. tilbud gjennom hele uka, fritid
- “Sponsing” av treningsavgift ved Nordkapp Treningssenter for skolens elever
- Kontaktlærerforum en gang pr. mnd. i hht. møteplan. Klasseledelse og -miljø kan tas opp.
- Foreldremøte for borteboerforeldre ved skolestart. Elevenes rettigheter til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø tas opp (§9A i Opplæringsloven)
- Foreldremøte for alle skolens elever medio oktober. Rutiner for handtering av avvik § 9A tas opp.
- Skolemiljøutvalget tar hvert halvår opp elevenes trivsel og sosial samhandling på skolen. Rutiner for oppfølging av arbeidet med § 9A skal drøftes to ganger i året. (Skolemiljøutvalget hos oss = 4 elever fra elevrådet, rektor, ass. Rektor, hovedverneombud. Elevkonsulent er sekretær)
- Elevmedvirkning og elevdemokrati ivaretas gjennom ordinær undervisning, klassens time, støtte til elevrådsarbeid, skolemiljøutvalg og div. arrangementer. Allmøter for elevene ved behov. Tid avsettes til info fra elev- og lærlingeombud og Elevorganisasjonen.
- Deltakelse i prosjektet Fysisk aktivitet: «Sterkere ungdom».
Trivselstiltak på klassenivå
- Ulike tiltak i klassene for å fremme holdninger, gode relasjoner og inkludering
- ½ skoledag settes av til klasseaktiviteter, sosialt, like etter skolestart – bli kjent, trygge
- Deltakelse i “Den kulturelle skolesekken” – tilbud til klassene om forestillinger, forfatterbesøk og konserter
- Klasselærerråd (alle klassens lærere) etter oppsatt møteplan, en gang pr. mnd. pr. klasse – fag, klasserutiner, fravær og sosialt samspill i klassen drøftes. Krenkende atferd drøftes minimum to ganger pr. skoleår.
- Tilbud om foreldresamtale gis skriftlig sammen med invitasjon til foreldremøte oktober
- Jevnlig rullering av plassering i klasserommet. Anbefales pga. inkludering – kontaktlærer
- Psykisk helse tas opp i klasser og / eller gjennom fellesarrangementer i løpet av høsten
- Fellesarrangementer til jul, påske og sommer
- Tilbud til faglærerne om ulike filmer for klassene under Nordkapp Filmfestival og skolekinodagen.
- Lærere følger klassene.
Fysisk skolemiljø
- Alle i skolemiljøet (både elever og ansatte) har ansvar for å rydde og holde orden
- Kontaktlærer legger til rette for ordensrutiner i sin klasse
- Pedagogisk personale skal legge til rette for at ordensrutinene blir fulgt
- Renholdsrutiner ivaretas av renholdspersonale, men rydding og orden må være på plass for å kunne utføre et godt nok renhold.
- Avviksmeldinger angående fysisk skolemiljø følger samme rutiner for saksbehandling som for avvik psykososialt miljø – se 2. Avdekking av mobbing.
- Årlig gjennomføres en gjennomgang av bygninger samordnet med vernerundene jf. HMS for ansatte. Representant fra elevrådet inviteres til å delta på vernerundene. Rapport fra vernerundene utarbeides av skolens HMS-rådgiver
- «Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler» er utgangspunkt for vurderinger av lys, temperaturer og luftkvalitet m.m.
- Elevråd og skolemiljøutvalg behandler rapport fra vernerundene.
Skolemiljøplan er utarbeidet mars/april 2011. Revidert nov. 2013, vedtatt des. 2013. Ny revidering, vedtatt des. 2014