Språk

 

Miljøtiltak

 

HelseOgOppvekstfag2Bannerbilde - Klikk for stort bilde  Et godt skolemiljø – Trivsel er grunnlaget for god læring

Skolemiljøplan

(jf. § 9A i opplæringsloven – elevenes rett til et godt fysisk og psykososialt miljø) 

Mål for arbeidet med skolemiljøet: Elevene skal oppleve en inkluderende og trivelig skole med fokus på mestring og læringstrykk.

                                              

Innhold i planen

1. Miljøtiltak

2.Avdekking av mobbing

3.Håndtering av mobbesaker

4.Vedlegg: Pedagogiske prinsipper/ god klasseledelse

5.Vedlegg: § 9A - Årshjul for arbeidet

6.Vedlegg: Krenkende atferd – generelle momenter
 

Trivselstiltak på skolenivå

  • Spørreundersøkelse ved skolestart (ikke anonym): hver elev gis anledning til å melde om utfordringer og behov i forhold til fag, helse og fritid – oppfølging på individnivå
  • Satsing på skolens kantine
  • Aktivitetsdag i forbindelse med skolestart, hele skolen
  • 1 -2 skoleturneringer, ballspill eller annet arrangement, pr. skoleår – elevrådet arrangerer
  • Sosiale arrangementer ettermiddag / kveld ved elevråd og elevkonsulent
  • Ukentlig leksehjelp på ettermiddagstid – faglig hjelp i div. fag ut fra meldte behov hos elevene
  • Leie av Idrettshallen, svømmehall, samarbeid med idrettslag – div. tilbud gjennom hele uka, fritid
  • “Sponsing” av treningsavgift ved Nordkapp Treningssenter for skolens elever
  • Kontaktlærerforum en gang pr. mnd. i hht. møteplan. Klasseledelse og -miljø kan tas opp.
  • Foreldremøte for borteboerforeldre ved skolestart. Elevenes rettigheter til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø tas opp (§9A i Opplæringsloven)
  • Foreldremøte for alle skolens elever medio oktober. Rutiner for handtering av avvik § 9A tas opp.
  • Skolemiljøutvalget tar hvert halvår opp elevenes trivsel og sosial samhandling på skolen. Rutiner for oppfølging av arbeidet med § 9A skal drøftes to ganger i året. (Skolemiljøutvalget hos oss = 4 elever fra elevrådet, rektor, ass. Rektor, hovedverneombud.   Elevkonsulent er sekretær)
  • Elevmedvirkning og elevdemokrati ivaretas gjennom ordinær undervisning, klassens time, støtte til elevrådsarbeid, skolemiljøutvalg og div. arrangementer. Allmøter for elevene ved behov.  Tid avsettes til info fra elev- og lærlingeombud og Elevorganisasjonen.
  • Deltakelse i prosjektet Fysisk aktivitet: «Sterkere ungdom».

 

Trivselstiltak på klassenivå

  • Ulike tiltak i klassene for å fremme holdninger, gode relasjoner og inkludering
  • ½ skoledag settes av til klasseaktiviteter, sosialt, like etter skolestart – bli kjent, trygge
  • Deltakelse i “Den kulturelle skolesekken” – tilbud til klassene om forestillinger, forfatterbesøk og konserter
  • Klasselærerråd (alle klassens lærere) etter oppsatt møteplan, en gang pr. mnd. pr. klasse – fag, klasserutiner, fravær og sosialt samspill i klassen drøftes.  Krenkende atferd drøftes minimum to ganger pr. skoleår.
  • Tilbud om foreldresamtale gis skriftlig sammen med invitasjon til foreldremøte oktober
  • Jevnlig rullering av plassering i klasserommet. Anbefales pga. inkludering – kontaktlærer
  • Psykisk helse tas opp i klasser og / eller gjennom fellesarrangementer i løpet av høsten
  • Fellesarrangementer til jul, påske og sommer
  • Tilbud til faglærerne om ulike filmer for klassene under Nordkapp Filmfestival og skolekinodagen.
  • Lærere følger klassene.

 

Fysisk skolemiljø

  • Alle i skolemiljøet (både elever og ansatte) har ansvar for å rydde og holde orden
  • Kontaktlærer legger til rette for ordensrutiner i sin klasse
  • Pedagogisk personale skal legge til rette for at ordensrutinene blir fulgt
  • Renholdsrutiner ivaretas av renholdspersonale, men rydding og orden må være på plass for å kunne utføre et godt nok renhold.
  • Avviksmeldinger angående fysisk skolemiljø følger samme rutiner for saksbehandling som for avvik psykososialt miljø – se 2. Avdekking av mobbing.
  • Årlig gjennomføres en gjennomgang av bygninger samordnet med vernerundene jf. HMS for ansatte.  Representant fra elevrådet inviteres til å delta på vernerundene.  Rapport fra vernerundene utarbeides av skolens HMS-rådgiver
  • «Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler» er utgangspunkt for vurderinger av lys, temperaturer og luftkvalitet m.m.
  • Elevråd og skolemiljøutvalg behandler rapport fra vernerundene.

 

Skolemiljøplan er utarbeidet mars/april 2011. Revidert nov. 2013, vedtatt des. 2013. Ny revidering, vedtatt des. 2014

Fant du det du lette etter?

Kontaktperson

Eli Skille
rektor
78 96 50 44
Studierektor LOSA/Faglærer
78 96 49 14
Siri Arnesen
Ressursleder
78 96 49 08
Geir Stian Høyen
Assisterende rektor
78 96 49 49