Språk

 

Klasseledelse

ReglementBannerbilde - Klikk for stort bilde  

Våre pedagogiske prinsipper - god klasseledelse 

Lærer som forbilde

  • Se eleven, hilse uansett hvor man møtes.
  • Alle voksne bør reagere/ gi tilbakemelding hvis elever bruker krenkende, diskriminerende eller upassende språk overfor andre.
  • Møte presis og være godt faglig forberedt
  • Være bevisst på egen kommunikasjon
  • Vise elevene respekt, gi dem tillit og bygge relasjoner
  • Gi  ros og oppmuntring, vise empati og akseptere ulikheter hos elevene 
  • Ta tak i signaler tidlig – forebygge vantrivsel, hjelpe elever faglig og sosialt
  • Gi tydelige instruksjoner om forventninger til arbeidsinnsats og atferd, holde oppe læringstrykk.
  • Gi eleven mestringsopplevelser v/ nivåtilpassede oppgaver/ tilpasset opplæring. Trygge eleven i klassen
  • Presentere plan for semesteret/ året for elevene
  • Tilbakemelding så raskt som mulig etter innleveringer og prøver. Underveisvurdering – fagsamtaler.
     

Struktur og rutiner

  • Starten av skoleåret er svært viktig.  Klasselærerråd bør ha noen felles regler og rutiner ved oppstart
  • Ryddige klasserom .  Lærere organiserer rydderutiner som elevene har ansvar for
  • Prøve- og innleveringsplan tilgjengelig på alle faste klasserom
  • Klargjøre felles regler, ha konsekvent utøving av reglene (f.eks: fraværsføring, reaksjoner på uønsket atferd, mobbing) – avklaring av terskel for krenkende språk og atferd i klasselæreråd minst to ganger pr. år.
  • Markert oppstart og avslutning av timen
  • Ha nødvendige bøker og annet utstyr/ materiell klart når timen begynner
  • Pedagogstyrt pc-bruk
  • Pedagogstyrt plassering i klasserommet (bør rulleres jevnlig)
  • Pedagogstyrt gruppesammensetning ved gruppearbeid og prosjekter

 

Faglig motivasjon

  • Vise engasjement i egne undervisningsfag.  Faglig relevans synliggjøres i alle undervisningsfag
  • Gjøre elevene kjent med tema og arbeidsform på forhånd. Trekke elevene med i utarbeidelse av planer for klassen (elevmedvirkning).
  • Gi oversikt over lærestoff og læringsmålene, slik at elevene vet hvilke mål som skal nås
  • Kommunisere om vurderingskriteriene. Drøfte undervisningsformer og metoder med elevene. Hjelpe elevene å utvikle ulike læringsstrategier
  • Legge inn konkurranseelementer som motivasjonsfaktor
  • Synliggjøre sammenheng mellom teori og praksis. Yrkesretting av fellesfag.
  • Legge inn noen tverrfaglige emner eller prosjekter – samarbeid mellom programfagslærere og fellesfagslærere
  • Stille faglige krav – begrunne evt. svake karakterer, veilede mht. forbedringsmuligheter

Utarbeidet av personalet mars / april 2011 og rev. nov. 2012, rev. nov. 2013, rev. des. 2014.

Fant du det du lette etter?

Kontaktperson

Eli Skille
rektor
78 96 50 44
Studierektor LOSA/Faglærer
78 96 49 14
Siri Arnesen
Ressursleder
78 96 49 08
Geir Stian Høyen
Assisterende rektor
78 96 49 49